10 let informativnega izračuna dohodnine

Zadnji dan letošnjega marca je minilo natanko 10 let od prvih informativnih izračunov dohodnine. Takrat določena datuma za pošiljanje informativnih izračunov dohodnine, to je 31. marec in 31. maj, sta še zmeraj v veljavi. Ta novost je leta 2008 slovensko davčno upravo uvrstila med vodilne davčne uprave na področju izdajanja dohodninskih odločb.

Vse se je začelo pred več kot 15 leti, ko sem razmišljal, kako bi davčne zavezance razbremenili vsakoletnega vlaganja dohodninskih napovedi. Celoten projekt sem imel v glavi, toda nisem imel pozicije, ki bi mi omogočila izvesti to zamisel. Leta 2005 sem kot član skupine za reformo davčne zakonodaje prvič uradno predlagal uvedbo informativnih izračunov dohodnine, toda takratna državna sekretarka Milojka Kolar je temu nasprotovala. Trdila je, da Davčna uprava Republike Slovenije (v nadaljevanju: Durs) ni sposobna izvesti tega projekta.

Leta 2006 sem postal direktor Dursa in ko smo nadaljevali z drugo, še večjo reformo davčne zakonodaje, mi je uspelo, da smo v davčno zakonodajo vnesli obveznost izdajanja informativnih izračunov dohodnine, in to leta 2008 za leto 2007. Kljub velikemu številu nasprotnikov informativnih izračunov dohodnine sem imel srečo, da je takratni finančni minister dr. Andrej Bajuk razumel in podprl mojo idejo. Velike zasluge za uspešno uvedbo informativnih izračunov dohodnine gredo tudi takratni odlični skupini informatikov na Dursu in vsem ostalim zaposlenim, ki so sodelovali pri tem projektu. Res je, da so verjetno tudi oni dvomili, ali je možno izvesti informativni izračun dohodnine, toda morali so izpolnjevati moje zahteve. Zato sem jim še danes hvaležen, da so sledili moji ideji, kajti brez njih ne bi uspeli.

Tako smo 31. marca 2008 poslali prvi sveženj, 9. maja 2008 drugega in 31. maja 2008 tretji sveženj informativnih izračunov dohodnine za leto 2007. Takrat smo informativne izračune pošiljali le tistim davčnim zavezancem, ki so imeli dohodke višje od splošne olajšave. Podrobnejši podatki so razvidni v spodnji tabeli:

                                        INFORMATIVNI IZRAČUN DOHODNINE ZA LETO 2007

                                                             DOPLAČILA                     VRAČILA                  BREZ

                 SVEŽNJI    POSLANO  ŠTEVILO       V EUR       ŠTEVILO     V EUR        ŠTEVILO

                1. sveženj     507.213      232.214    59.523.369     237.311   25.884.433     37.688

                2. sveženj     360.095      127.485    48.851.929    206.099    81.291.713     26.511

                3. sveženj     145.685        87.721    14.139.935      46.359    12.389.978    11.605

                 SKUPAJ:  1.012.993      447.420  122.515.233    489.769  119.566.124     75.804

Takrat so mnogi te izračune pričakali negativno in so tekmovali v iskanju napak, toda napak davčne uprave niso našli. Najbolj sta mi ostali v spominu dve kritiki, in to novinarja tednika 7 dni, Srečka Niedorferja, in poslanke Barbare Žganjer Tavš. Novinar je 16. aprila 2008 zapisal:

»Druga stvar je, da vsaj na območju Maribora še nisem slišal za človeka, ki bi se pohvalil, češ, meni pa so davek odmerili točno. Ne, vsi, vključno z menoj, si pulimo lase in grizemo nohte, ker nam ni jasno, kako in zakaj so nam poslali po naših izračunih znatno previsoke cifre.«

Takšen, kot sem bil in sem še zmeraj, sem ga poklical in po nekajminutnem razgovoru sva ugotovila, da ni bilo nobene napake. Bolj je šlo za nasprotovanje spremembi. Podobno je veljalo tudi za početje poslanke, ki je v poslanskem vprašanju 4. aprila 2008, zapisala:

»Zaradi napak Dursa morajo davčni zavezanci sami preverjati in izpolnjevati davčne napovedi, kar pomeni, da v končni fazi ne moremo govoriti o poenostavitvi izračuna za zavezance. Na napake pa niso opozorili ne predstavniku Dursa ne pristojni minister, iz česar je mogoče sklepati, da gre za namerno zavajanje in posledično oškodovanje Slovenk in Slovencev. Ministra sprašujem, kdo bo zanje odgovarjal.

Sprememba davčne politike se danes, ravno na podlagi dohodninskih odločb, odraža v višjih obveznostih posameznih davčnih zavezancev, saj splošna olajšava, ki ukinja prej določene posamezne olajšave, pomeni višje breme za davčne zavezance.«

Tudi njo sem poklical, in to 17. aprila 2008, ter ji povedal, da so njene navedbe neutemeljene. Glede splošne olajšave sem ji pojasnil, da so Slovenke in Slovenci do takrat uveljavljali olajšave v najvišjem znesku 200 evrov, splošna olajšava pa je bila zvišana za 300 evrov za vse zavezance. Kljub temu mi je zabrusila, da bi ona raje izpolnjevala dohodninske napovedi, saj je prej bilo bolje.

Letos poslanih 1.513.819 izračunov

Finančna uprava Republike Slovenije (v nadaljevanju: Furs) je letos poslala informativne izračune dohodnine vsem davčnim zavezancem, ki so imeli dohodke, in zaradi tega je številka za polovico višja od tiste iz leta 2007. Letošnji podatki so naslednji:

                                        INFORMATIVNI IZRAČUN DOHODNINE ZA LETO 2016

                                                            DOPLAČILA                      VRAČILA                  BREZ

                 SVEŽNJI    POSLANO  ŠTEVILO   V EUR          ŠTEVILO       V EUR       ŠTEVILO

                1. sveženj      947.550     257.185   46.604.541    270.318     61.717.583    420.047

                2. sveženj      556.269     123.542   47.477.764    338.469   183.661.411    104.258

                 SKUPAJ:   1.513.819     380.727   94.082.305    608.787   245.378.994    524.305

Roki in opravila 2017

Davčni zavezanci, katerim so bili informativni izračuni dohodnine poslani 31. maja letos, naj bodo pozorni, da morajo do 30. junija vložiti morebitni ugovor, če informativnega izračuna dohodnine niso prejeli, pa morajo do 31. julija 2017 vložiti dohodninsko napoved.

mag. Ivan Simič

S klikom na "Sprejmi" se strinjate s shranjevanjem piškotkov na vaši napravi za izboljšanje navigacije po spletnem mestu, analizo uporabe spletnega mesta in pomoč pri naših trženjskih prizadevanjih.