Včeraj je Državni zbor Republike Slovenije sprejel spremembe zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, s katerim je opravljen prenos prostovoljnega dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja v obvezno zavarovanje. Takoj za tem so se že pojavili komentarji, da bodo tisti v najnižjem dohodninskem razredu, ki je obdavčen s 16,00 % dohodnino dejansko plačali 29,40 EUR obveznega zdravstvenega prispevka, tisti v najvišjem dohodninskem razredu, ki je obdavčen s 50,00 % dohodnino, pa bodo plačali le 17,50 EUR obveznega zdravstvenega prispevka. V nadaljevanju vam predstavljam moje videnje teh komentarjev, ob tem pa poudarjam, da nimam težav s prenosom prostovoljnega dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja v obvezno zavarovanje
Torej, če ima nekdo mesečno bruto plačo 1.200,00 EUR, plača mesečno 82,90 EUR dohodnine, to je 16,00 % od davčne osnove 518,13 EUR. Če pa ima nekdo mesečno bruto plačo 10.000,00 EUR, plača mesečno 2.526,20 EUR dohodnine, to je po stopnji 34,26 % od davčne osnove 7.373,33 EUR. To pomeni, da drugi, pri 8,33 krat višji bruto plači, plača 30,47 krat višjo dohodnino.
Sedaj, ko jima bo zdravstveni prispevek v višini 35,00 evrov zmanjšal osnovo za odmero dohodnine, bo tisti, ki pa ima mesečno bruto plačo 1.200,00 EUR in plača dohodnino po stopnji 16,00 %, kar mesečno znese 82,90 EUR dohodnine, plačal dohodnino v znesku 77,30 EUR, to je 5,60 EUR manj. Njemu se ne bo zmanjšal zdravstveni prispevek, temveč bo zaradi zdravstvenega prispevka plačal nižjo dohodnino. Nekateri so to poenostavili in rečejo, da bo plačal nižji zdravstveni prispevek v višini 29,40 EUR (35,00 EUR – 5,60 EUR nižja dohodnina).
Tisti, ki pa ima mesečno bruto plačo 10.000,00 evrov in plača dohodnino po stopnji 34,26 %, kar mesečno znese 2.526,20 EUR dohodnine, bo plačal dohodnino v znesku 2.514,20 EUR, to je 12,00 EUR manj. Tudi njemu se ne bo zmanjšal zdravstveni prispevek, temveč bo zaradi zdravstvenega prispevka plačal nižjo dohodnino. Nekateri so to poenostavili in rečejo, da bo plačal nižji zdravstveni prispevek v višini 23,00 EUR (35,00 EUR – 12,00 EUR nižja dohodnina).
Če ta blog nadaljujem s predpostavko, da se zmanjša znesek zdravstvenega prispevka in ne dohodnina, lahko0 zaključim, da bo tisti z višjo bruto plačo, to je mesečno 10.000,00 EUR, plačal 23,00 evrov za zdravstveni prispevek, tisti z bruto plačo 1.200,00 EUR pa bo plačal 29,40 EUR zdravstvenega prispevka, to pomeni 6,40 EUR več od tistega z bruto plačo 10.000,00 EUR. Toda do tega pride samo zaradi tega, ker tisti z višjo bruto plača, plača višjo dohodnino zaradi zelo progresivne dohodninske lestvice.
Zanimivo mi je, da ta razlika v znesku plačila obveznega zdravstvenega prispevka povzroča toliko razburjanja, nisem pa opazil razburjanja, da bo prenos prostovoljnega zdravstvenega prispevka v obveznega, pomenil v državnem proračunu več kot 100 milijonov evrov minusa. Torej, večji problem je, če nekdo, ki od svoje bruto plače 10.000,00 EUR plačuje nenormalno visoko dohodnino, to je 2.514,20 EUR mesečno, za 6,40 EUR mesečno na boljšem od tistega, ki mesečno plačuje 77,30 EUR dohodnine.
V zvezi z navedbo, da bodo tisti z najvišjo plačo plačali samo 17,50 EUR zdravstvenega prispevka, pa poudarjam, da je pri takšnih komentarjih potrebno izhajati iz stopnje dohodnine, po kateri posameznik plača dohodnino in ne prelagati zdravstveni prispevek tam, kjer komu najbolj ustreza. Na primer, če ima nekdo bruto plačo 1.200,00 EUR in znaša davčna osnova za odmero dohodnine 518,13 EUR, potem zaključimo, da on plača 82,90 EUR mesečne dohodnine, kar pomeni, da v njegovem primeru stopnja dohodnine znaša 16,00 %. Enostavno povedano, kot nekateri prikazujejo, on plača zdravstveni prispevek v znesku 23,00 EUR.
Če ima nekdo bruto plačo 10.000,00 EUR in znaša davčna osnova za odmero dohodnine 7.373,33 EUR, potem zaključimo, da on plača 2.526,20 EUR mesečne dohodnine, kar pomeni, da v njegovem primeru stopnja dohodnine znaša 34,26 %. Enostavno povedano, kot nekateri prikazujejo, on plača zdravstveni prispevek v znesku 23,00 EUR.
Če pa želimo najti tistega, ki plača zdravstveni prispevek samo 17,50 EUR, to je polovično, potem moramo iskati tistega, ki od svoje mesečne dohodninske davčne osnove plača mesečno dohodnino po stopnji 50,00 %. Takega v Sloveniji ni. Govorim o stopnji dohodnine od njegove plače in ne o stopnji dohodnine nad 6.180,00 EUR mesečne davčne osnove. Torej, če nekdo ima mesečno bruto plačo 2.000.000,00 EUR (dva milijona evrov), potem v njegovem primeru davčna osnova za odmero dohodnine znaša 1.557.583,33 EUR in dohodnina, odmerjena v skladu z dohodninsko lestvico znaša 777.631,20 EUR. Če to preračunamo, vidimo da stopnja dohodnine v njegovem primeru znaša 49,92 %, Še zmeraj ne znaša 50,00 %. Če poenostavim, bo on plačal zdravstveni prispevek v znesku 17,53 EUR, to pa še zmeraj ni 17,50 EUR.
DOPOLNITEV:
V nadaljevanju nekaj povzetkov iz sprejetih sprememb Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju:
»Novi četrti odstavek 45. člena glasi:
Za uravnoteženje finančnega načrta zavoda se v letu 2024 Zavodu iz proračuna države zagotovi do 240.000.000,00 eurov za izvajanje pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja«
Komentar: Predstavniki vlade so trdili, da zavarovalnicam jemljejo dobičkonosni posel in ga prenašajo na Zavod, ki pa bo letno potreboval dodatni – do dvesto štirideset milijonov evrov. To pomeni, da načrtujejo toliko minusa. Ni mi jasno kako lahko dobičkonosen posel ustvari dvesto milijonov minusa.
»Novi drugi odstavek 48. člena glasi:
Poleg prispevkov iz prejšnjega odstavka se Zavodu plačuje tudi obvezni zdravstveni prispevek v višini 35 eurov za posamezni koledarski mesec ne glede na število dni zavarovanja v koledarskem mesecu.
Novi četrti odstavek 48. člena glasi:
Obvezni zdravstveni prispevek se uskladi enkrat letno, in sicer 1. marca z rastjo povprečne bruto plače v Republiki Sloveniji v preteklem letu po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije.«
V 23. členu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zavarovanju je določeno:
Valorizacija zneska obveznega zdravstvenega prispevka se v skladu z določbo tretjega odstavka 48. člena zakona prvič opravi v letu 2025.«
Komentar: Znesek prispevka ne bo fiksen. V predhodnem 23 členu je napačno sklicevanje na določbo glede valorizacije. Pravilno je »v skladu z določbo četrtega odstavka 48. člena zakona« in ne »v skladu z določbo tretjega odstavka 48. člena zakona«. Upam, da napako popravijo.
Mag. Ivan Simič